søndag den 7. september 2014

Fair-isle!

Nok engang gik der tusind år, inden jeg tog mig sammen til at lave et indlæg. For ikke at skulle skrive en afhandling, bliver dette om hvad der er på pindene lige nu.
Jeg har lutter fler-farvet strik på pindene. Ikke engang en lille ensfarvet sok.

First up er mit slumretæppe. Der mangler kun 4 rækker ugler og det glider så godt. Der bliver strikket en række om ugen, så det bliver vel færdig om en måneds tid. Det har været en fornøjelse at strikke og jeg glæder mig til at det bliver færdigt. Der kan nemlig blive ret koldt i min stue om vinteren. Jeg tænker at jeg kommer til at bo i det. Jeg kan selvfølgelig også gå ned til formanden i min andelsboligforening og brokke mig over at der ikke kommer mere varme ud af mine radiatorer. Jeg betaler jo for det.
Det er et gammelt billede af tæppet. Det er næsten dobbelt så langt nu.


Det næste er noget jeg har gået rundt med i hovedet, i rigtig lang tid. Et sjal a la Seifarth.
Jeg vil så gerne strikke hendes Flora-sjal, men jeg har også hørt så mange brokke sig over hendes mønstre, som ikke er særligt udførligt skrevet, selv om de koster en herregård. Jeg har jo strikket fuglejakken, så jeg ved det jo godt. Det er mest det med at få kanten pæn og mønstret strikket ind i helheden, der har naget i mit hoved. Der var under ingen omstændigheder penge til et Seifarth-kit, for jeg sparer sammen til konfirmation. 
Jeg finder på noget selv, tænkte jeg. Det er der så mange der har gjort. Nogen er jo nærmest geniale, som Annes Indfald. Hun opererer med excel-ark og det ser spændende ud, men er over mine evner at finde ud af selv. Det må blive engang i fremtiden. Jeg klarer mig med papir og saks og lim:)
Jeg endte hos en, der nok må siges at have titlen yndlingsdesigner, for mig. Ann Myhre aka Pinneguri (ansvarlig for uglerne længere oppe på siden, også), har for længe siden lavet et sjal hun kalder Tidsel. Det var gratis og kønt, så det nappede jeg. Jeg har valgt 3 grønne farver til baggrund og 3 lilla til mønster, hvor det fortrinsvis er de to der bliver brugt. Det er ikke akkurat et enkelt mønster og jeg var noget i tvivl i begyndelsen. Men jeg ved jo også at man tit bare skal blive ved, så kommer det. Det har det også gjort. Jeg har 3 mønsterrapporter nu og det går rigtigt godt, synes jeg.
Her er hvad det er blevet til indtil videre.
Der var en del tegne og regne for at placere mønstret, hvor jeg ville havde det, men det gik.
Jeg bliver glad for det sjal. Tror jeg. Om et par år..

Det sidste jeg har kastet mig ud i er en lille mysterie-KAL. Torirot har lavet mønstret. Jeg har så ikke fået strikket clue 2 endnu, selv om det udkom i går morges. Jeg printer det ud i morgen, når jeg er tilbage på arbejde. Her er der ikke en printer der virker og jeg hader at strikke fra en skærm.
Jeg er fornøjet med dem så langt og kan jo også se på det andre har strikket, at de bliver fine. Om de skal være til mig selv eller om de bliver en gave, ved jeg ikke endnu. Jeg har aldrig været med til en mysterie-KAL før. Indtil videre synes jeg det er ganske sjovt og det er jo et overskueligt projekt. 

Jeg håber alle har en dejlig weekend. Her i landet skal det vist til at være efterår, hvis man skal tro meteorologerne. Men det skal man heldigvis ikke altid! 

4 kommentarer:

  1. Hov, der er gang i den!!! Det ugletæppe bliver lækkert - men jeg synes nu alligevel at du skulle brokke dig over varmen!!!!! Dit sjal bliver utrolig lækkert med de farver - og det er jo ligemeget hvordan man gør det så længe det fungerer. Og det ser jo sådan ud!!!! Spændt på dine vanter - mysteriestrik er sjovt!!!

    SvarSlet
  2. Ja, jeg dukker frem fra hullet engang i mellem;) Selv om klippe-klistre virker for mig, kunne det nu være spændende at komme på kursus hos indfaldsAnne en gang. Jeg så at hun afholdt kurser. Vanterne ser ud til at blive ganske gode. Jeg var heldig at have lidt PT2 liggende. Min lokale er holdt op med at føre det igen:(

    SvarSlet
  3. Det er et par smukke projekter du har gang i . Pinneguri var en af mine inspirationskilder til at starte på sjaler.
    Jeg kan da godt lide at blive kaldt genial... meeen det er nu ikke så indviklet. Det handler mere om tålmodigheden med teknikken i Excel lige i begyndelsen. Resten er klippe-klistre eller copy/paste på nydansk! Og efterhånden har man et helt lager af mønsterelementer at tage af... Som bogstaverne i Fra A til Å!
    Fortsat god strikkefornøjelse med de dejlige ugler og det smukke tidsel-sjal.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Anne. Jeg vil nu fastholde at der må være noget genialitet. Dit "I Danmark er jeg født"sjal er imponerende.

      Slet